JAAROVERZICHT:: 2012 WAS KATASTROFAAL!

De Maya’s voorspelden het al. En wat iedereen ook mag beweren: de voorspelling is uitgekomen, want 2012 werd een Katastrofaal jaar!

35 jaar Katastroof was reden genoeg om er een feestjaar van te maken.

Het begon al met de spiksplinternieuwe website. De vorige was al een beetje versleten na meer dan een miljoen bezoekers.

Katastroof werd in 2012 een beetje mainstream: we waren te gast in “Villa Vanthilt”. Ook de radioboycot werd even opgeheven en we mochten uitgebreid ons zegje doen op Radio 2. Ook de pers kon het vreemd genoeg niet laten om over 35 jaar Katastroof te schrijven. Ook straf:  Antwerpse rapper Tourist haalde in maart de finale van Humo’s Rock Rally dankzij/ondanks een cover van Katastroof!

Naar goede gewoonte lanceerde Katastroof ook dit jaar af en toe een gelegenheidsnummer. “De Eurotechnocraten” (mét koor!) ging over de financiële crisis, dat plots een hit bleek te zijn toen het door de stoetgangers tijdens den 1ste Mei gezongen werd op de Grote Markt.

De lancering van onze biografie “KATASTROOF: de geschiedenis van een Antwerps fenomeen (35 jaar niks as last)” was een groot succes. Het boek dat de hoogtes en laagtes van de groep Katastroof tussen 1977 en 2012 beschrijft, was net van de persen gerold en  op een zonovergoten Grote Markt trakteerden wij onze fans op akoestische optredens en signeersessies (de pinten moesten ze zelf betalen). Zelfs oudgediende Rob de Snob kwam voor de gelegenheid 7 jaar na zijn pensioen nog eens meezingen.

Nog graadmeters voor onze nog steeds groeiende populariteit:  in 2012 geraakte onze Facebook-account vol na 5000 ‘vrienden’. We vormden hem om tot fanpagina, met als resultaat honderden nieuwe vriendjes. Ook onze Twitter-account klokte dit jaar af op zo'n 2200 stalkers. In 2012 haalden de Katastroof-clips op YouTube 10.000den tot zelfs 100.000den kijkers! Ook op Spotify werden de liedjes met de tienduizenden beluisterd.

Zjuul Krapuul werd ereburger van zijn hometown Stabroek en ontving de Gulden Garve met als gevolg een akoestisch optreden in het gemeentehuis. Maar er zouden in 2012 nog zottere dingen gebeuren…

Als kers op de taart vierden we samen met een schare bevriende artiesten “35 jaar Katastroof” op de Groenplaats. Nog voor de eerste groep speelde, stonden er al 100den fans. Tegen dat Katastroof op het podium klom waren jullie met 6000!  Onder andere ATV kwam langs en zag dat het goed (en zat) was.

Ondertussen bleef Katastroof natuurlijk toeren langs ’s lands parochiezalen, tenten en dorpspleinen. Naast die tientallen optredens vonden we ook nog tijd om de studio in te duiken voor een nieuw album. En dat wordt een specialleke!

We nodigden 18 artiesten uit waarmee we een duet opnamen. En het was een erg gevarieerd allegaartje: van Kommil Foo tot Belgian Asociality, van Sam Gooris tot Ivan Heylen.  En alles daartussenin …

“Vrindjespolletiek” komt uit in het voorjaar van 2013 én daar zult ge niet kunnen naast kijken, want voor het eerst sinds 1977 zal een van ’s werelds grootste platenfirma’s een album van Katastroof uitgeven!

Tijdens die sessies werd nog een  gelegenheidsnummer opgenomen:  “Vijvendaertig Joare”, een nummer dat we opnamen met de Antwerpse groep Quatsch en dat momenteel bovenaan staat bij de katastrofale downloads op iTunes.

Trouwens… in 2012 werden bijna 40.000 liedjes van Katastroof LEGAAL gedownload via iTunes (wat moeten de cijfers voor illegaal downloaden wel niet zijn?). Opmerkelijk, want dat gaat voor het grootste deel over nieuwe nummers, vermits alleen onze laatste albums via iTunes te verkrijgen zijn.

Dat ook onze oude hits nog steeds geliefd zijn bewijst misschien wel het grootste katastrofale wapenfeit van 2012: we stonden wekenlang op nummer 1 in de internationale Ultratop! Yep, een dubbel-cd met daarop de klassiekers van Katastroof en De Strangers klopte de nieuwe dEUS en Netsky en schopte het in een mum van tijd tot een nummer 1 hit!

En dan plots minder goed nieuws… Efkes zag het ernaar uit dat onze Zjuul het einde van het jubileumjaar niet zou halen. Jos en Stef zwoegden zich als duo door een paar optredens terwijl Zjuul in het ziekenhuis lag. Hij werd zwaar gemist door zowel zijn collega’s als door de fans. Die laatsten hadden gelukkig veel begrip voor de situatie. Maar onkruid vergaat niet en dat telt dubbel voor Zjuul. Al snel kroop hij terug het podium op met meer goesting dan ooit!

De ontembare Zjuul bracht trouwens naar goede gewoonte ook in 2012 solowerk uit en hij vergastte zijn fans weer op een succesvolle vernissage van zijn schilderijen en collages. Jos Smos toert nog vrolijk rond als Zingende Stadsgids en met zijn Crisis-orkestje en ook Stef Bef stond enkele malen als zijn alter ego, de protestzanger Kameraad Korsakov op de planken. Ondanks al dit solowerk blijft Katastroof natuurlijk de belangrijkste focus van het trio.

Hoe lok je analfabeten naar de Boekenbeurs? Nodig Katastroof uit! Met behulp van een akoestisch optreden lokte Katastroof heel wat volk naar de stand van de uitgever van onze biografie. Ook daar werden weer tientallen exemplaren verkocht en gesigneerd.

Zoals elk jaar waren we weer present op de actie tegen huiselijk geweld. (kwestie om elke jaar toch tenminste 1 keer vrouwvriendelijk uit de hoek te komen) Dit jaar zongen we het ondertussen bekende gelegenheidsliedje “Opsinjoorke” én een nieuw duet met An Nelissen in Mechelen.

En nu staat 2013 voor de deur. Noteer alvast 16 februari in uw agenda, want dan organiseren we naar jaarlijkse gewoonte weer een feestje in zaal Centrum te Edegem. Voor de rest komen de aanvragen voor optredens doorheen gans Vlaanderen weer binnen. Check regelmatig deze website!

We zijn ook bezig aan een liedboek met daarin de teksten én gitaarakkoorden van talloze Katastroof-hits, zodat ge ze zelf rond het kampvuur kunt zingen.

In het voorjaar zal ons nieuwe album “Vrindjespolletiek” gelanceerd worden. Wat dat zal geven is niet te voorspellen, maar dat het album vriend en vijand zal verbazen staat nu al vast!

Een Katastrofaal 2013 gewenst!

Stef, Zjuul en Jos