Katastrofaal jaaroverzicht 2023

Den tijd vliegt als ge u amuseert! Wat een jaar!

Eindelijk zo goed als van die corona verlost, dus we stampten het jaar in met de uitgestelde café-optredens om de horeca te steunen. We deden een mini-kroegentocht in onze stamcafés De Zure en Het Zomerhof op de Dageraadplaats, en een 2de avond in den Engel en den Bengel. Voor Jos was dit puur jeugdsentiment, back to the roots zoals de eerste akoestische optredens eind jaren 70.

Ondertussen werkten we in de studio aan een nieuwe Katastroof-plaat, Zottekot, ongeveer de 30ste, maar wel de eerste in de nieuwe formatie. Zowel Wout, Eli en uiteraard Jos leverden bijdragen, en dit resulteerde in een album van 23(!) nummers. De plaat ligt ondertussen in de winkels en is online te vinden. Ze heeft zelfs op nummer 16 in den ultratop gestaan, de hoogste plaats voor een Katastroof-plaat ooit, op de verzamelalbums na.

Te vroeg gejuicht over corona, onze Eli werd geveld door het virus en Droge Keli was efkes Pijne Keli, en een paar optredens moesten worden uitgesteld. Eentje kon niet worden verzet en niemand minder dan Stef Bef kwam hem eervol vervangen. Merci, Stef!

In september vierden we 45 jaar Katastroof met een groot volksfeest op de Dageraadplaats. De nieuwe CD ‘Zottekot’ werd er ook officieel voorgesteld. De voorprogramma´s werden verzorgd door wat vrienden uit de Antwerpse scene, Alec de Ryger, de Kastaars, de Joenges, Stef en de Tong en De Pikkedieve. Als special guests op het podium stonden o.a. oudgedienden Rob de Snob en Stef Bef. Het Laatste nummer ´Zuipe´ was een kippenvel-moment waar oud en nieuw naast elkaar zongen en feestten!

Een extra´ke om onze verjaardag te vieren, was de lancering van het enige echte Katastroof-bier. Bier van hoge goesting, gebrouwen in een bevriende hobby-brouwerij. Er zijn er nog altijd wat op stock, dus haast olle voor de laatste batch, want na deze is echt alles op, en we maken er geen meer bij.

Als laatste kerst- en nieuwjaarskadooke voor de fans hebben we nog een paar rarities online gezet op Spotify en konsoorten. Dit zijn alle jumpmixes van begin jaren 2000 en een paar speciallekes zoals ‘wij zijn voor den Antwaarp' en het nummer Belgeland dat enkel op een verzamelalbum Levend Antwerps Chanson te vinden was in 1988 met muziek van Jimmy en een tekst van Jos, die 25 jaar na datum nog brandend actueel is.

De nieuwe bezetting begint gerodeerd te geraken, en we krijgen veel complimenten op de optredens. Mede dankzij de verkleedpartijen van Wout en het stemtimbre van Eli is de sound en de presence van de oude Katastroof niet ver weg. Bedankt aan alle fans die trouw bleven en aan de nieuwe zielen die we winnen. Ook nog nen extra pol aan onze 2 roadies, Dietger en Frank (en ook Brenda voor de hulp voor de merchandise) die er constant staan voor dingen te doen waar we zelf te lam voor zijn.

Wij blijven volharden, voor elk podium staan jonge gasten en grieten die alle nummers van buiten kennen, Katastroof blijft een fenomeen!

En, volgend jaar? Meer van ´t zelfde, de eerste optredens worden al geboekt en wij zijn nog lang ni van plan te stoppen. Misschien nog een nieuwe plaat, we zien wel, inspiratie genoeg alvast! Blijf ons volgen op smoelenboek, instagram, twitter, tiktok enzovoort.

Allé, goed vieren he! Schol!

Eli, Wout en Jos